poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Drożdżówka dobra na wszystko... i moje urodziny:)




Takimi oto kwiatkami zostałam dzisiaj z samego rana  mile zaskoczona. Kurier kwiatowy aż się roześmiał na widok mojej miny, a przecież ja się kompletnie nie spodziewałam. A może to mój wgląd- matka polka parę minut po 8 z dzieckiem pod pachą w pieleszach i rozczochranym kokiem na czubku głowy to musi być z pewnością śmieszny widok:) A do takich pięknych kwiatów wypadałoby wyciągnąć piękną dłoń z paznokciami na czerwono pomalowanymi w pięknej sukience, pełnym makijażu i włosami rozwianymi podmuchem wiatru od otwierających się drzwi;) - Taka sytuacja.
A kwiaty doręczone przez miłego Pana ( którego z góry przepraszam jeżeli przestraszyłam swoim wyglądem, jednak po jego minie bardziej rozbawiony był) dostałam od męża, który choć daleko od domu nie zapomniał o moich urodzinach. Dziękuję stokroć bo dzień od razu nabiera cudownych barw. 




A kolejne ślicznotki są od mojej teściowej. Piękniejszych tulipanów nie znajdziecie w żadnej kwiaciarni- gwarantuję. Olbrzymie, czerwone kielichy, z których można by zupę jeść , stoją sztywno w wazonie długie dnie a nawet tygodnie. 





A do odświętnej urodzinowej kawy nie będzie standardowego tortu- bo nie lubię, upiekłam ukochane drożdżówki, które wspomnieniami przywołują urodziny małej Malwinki:) bo te urodziny pamiętam chyba najbardziej. Teraz kiedy te lata tak szybko lecą chciało by się zatrzymać na chwilę czas. 


Przygotowanie ich jest naprawdę proste i szybkie, a gwarantuję Wam że po pierwszym kęsie powrócą wspomnienia szkolnych drożdżówek ;)

Przepis i składniki:
* 500 g mąki pszennej 
* 25-30 g świeżych (1/4 standardowej kostki)
* szczypta soli
* 2-3 łyżki cukru 
* 1 całe jajko 
* 250 ml letniego mleka
* 50 ml oleju np. rzepakowego
* mleko do posmarowania drożdżówek 
* kruszonka (dowolny ulubiony przepis) np. 1/2 szklanki mąki, 1/2 szklanki cukru, 60 g masła
* lukier ( również dowolny ulubiony przepis)


Drożdże rozrabiam z 1 łyżeczką cukru i 1 łyżeczką mąki i zostawiam aż zaczną rosnąć.
Do miski wsypuję mąkę sól, cukier. Składniki suche dokładnie mieszam. Następnie dodaję składniki mokre, rozczyn drożdżowy, jajko, mleko oraz olej. I dokładnie wyrabiam na miękkie, gładkie, elastyczne ciasto. Ciasto ma być miękkie więc jeśli czuję że jest za twarde dolewam więcej mleka, a jeśli za mokre dosypuję trochę mąki. Ciasto drożdżowe kocha dłonie i wyrabianie. Tak więc poświęćmy mu parę minut masażu:) Gotowe ciasto odstawiamy do miski, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia (40min).
W czasie gdy ciasto rośnie robimy kruszonkę.
Wyrośnięte ciasto przekładamy na stolnicę i dzielimy na tyle części ile chcemy mieć drożdżówek ( zazwyczaj wychodzi około 12).
Każdą część ciasta rozwałkowujemy ręcznie na bardzo cienki wałeczek. Następnie luźno zwijamy w ślimaka. Smarujemy mlekiem posypujemy kruszonką. Ułożone na blasze drożdżówki przykrywam i zostawiam pod przykryciem, na czas kiedy piekarnik się rozgrzeje. Nagrzewamy do 180*C. grzanie góra dół.  Pieczemy na drugiej półce od dołu przez 15-20 min. Aż urosną i się zarumienią. 
Wyjmujemy blachę z drożdżówkami polewamy lukrem i ja przykrywam jeszcze ciepłe ręczniczkiem aby były bardziej miękkie. 
GOTOWE;) 




Teraz tylko pyszna kawka i czas na świętowanie:)

I na koniec chciałabym sobie życzyć, aby nigdy nie zabrakło mi miłości najważniejszych osób w moim życiu, abym jak najczęściej miała powody do uśmiechu ;) 

Pozdrawiam Malwina 










12 komentarzy:

  1. Podpisuje się pod Twoimi życzeniami, jeszcze raz STO LAT!!!:D drożdżówy wyglądają pysznie!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, a drożdżówy radzę wypróbować:)

      Usuń
  2. Najserdeczniejsze życzenia samych pogodnych dni i wiele zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Choć spóźniona dołączam się do życzeń - wszystkiego najlepszego! :-) Cieszę się, że zajrzałaś na mojego bloga, bo dzięki temu, ja zajrzałam tutaj i z pewnością wypróbuję Twój przepis na drożdżówki, które wyglądają tak pysznie, a pewnie jeszcze lepiej smakują. Pozdrawiam. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, zachęcam do pieczenia bo warto:)

      Usuń
  4. Kochana, sto lat. Samych radości, uśmiechu, zdrówka:)
    Dróżdżóweczki pychotka:)
    całuski

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkiego co najlepsze i spełnienia marzeń. Bukiet wspaniały:)

    OdpowiedzUsuń